utorok 30. 11. 2021 | Ondrej, Andrej Vyhľadávanie Kontakt Mapa stránky Internetová žiacka knižka

KYBERŠIKANA - projektový týždeň

Prevencia pred  kyberšikanou v ŠKD

Trieda: II. A - IV. odd. ŠKD 

Vek detí: 7 - 8 rokov

Vychovávateľka: Ing. Benčová Andrea 

Deti v tomto veku prevažne ešte nemajú vlastný mobil, ale skúsenosti s jeho používaním získavajú rodičov či starších súrodencov.

Deťom som predstavila modelovú situáciu:

Si na ihrisku a stretneš staršieho kamaráta Paľa, ktorý má svoj mobil. Paľo Ti ukáže fotky svojho spolužiaka - nazveme ho Igor. Igor nevie, že ho Paľo potajomky fotil.

Na jednej z fotiek si Igor špára v nose  a fotka ho veľmi zosmiešňuje. Paľo sa na tom zabáva a chce poslať fotku všetkým spolužiakom, aby sa Igorovi posmievali.

Čo urobíš?:

- zasmeješ sa a povieš, že to je super nápad

- zasmeješ sa, ale povieš Paľovi nech fotku neposiela, lebo si z Igora budú deti robiť posmech a jeho to bude trápiť 

Deti sa priklonili k druhej možnosti. Vysvetlila som im,  prečo je prvá možnosť nesprávna.

Uvedomili si, že odoslaním zosmiešňujúcej fotky sa ublíži Igorovi. A fotku môžu spolužiaci poslať ďalším kamarátom, ktorí si z Igora budú opäť robiť posmech.

Dramatizácia situácie

Situáciu som s deťmi aj zdramatizovala ako malé divadlo. Ako rekvizity mobilov som použila štafetové kolíky: 

- deti sa vystriedali v úlohách seba, Paľa, Igora a ďalších spolužiakov, ktorí dostali smiešnu   fotku do mobilu

- časť detí sa Igorovi posmieva a pošle fotku ďalším spolužiakom

 - časť detí, ktoré nesúhlasia s konaním Paľa voči  Igorov fotku vymaže

- Igor prosí Paľa, aby fotku vymazal, ale Paľo sa mu smeje a povie, že vymaže iba vtedy, ak mu bude Igor dávať sladkosti a svoje vreckové peniaze

S deťmi som rozobrala jednotlivé reakcie a deti vyhodnotili využívanie fotky na posmech či získanie peňazí ako nesprávne. Takto poučeným deťom som vysvetlila, že správanie sa Paľa je šikana. Keďže pri tom používal mobil, nazýva sa toto správanie kyberšikana, a takéto posielanie sa môže diať aj cez počítač. 

Deti pochopili, že Paľove konanie, ktoré zo začiatku vyzerá ako sranda, môže skončiť nešťastne. A to trápením sa Igora, ktorému sa mnohí posmievajú a ktorý musí dávať svoje sladkosti  a peniaze Paľovi, lebo sa bojí, že ho posielaním fotky bude stále viac a viac zosmiešňovať.

Ďalšia otázka bola

Čo urobíš, keď si všimneš, že niekto takto trápi druhého, berie si od neho veci a pokračuje v tom?:

- nevšímaš si to

- povieš o tom rodičom

- povieš o tom p. učiteľke alebo vychovávateľke

Deti si vybrali možnosť oznámenia rodičom, alebo v škole.

Pochválila som ich za túto voľbu. Vysvetlila som im, že sa nikto z nás nesmie nečinne prizerať ako niekto ubližuje druhému a využíva jeho trápenie v svoj prospech. Takýmto spôsobom som medzi deťmi urobila prevenciu proti kyberšikane, s ktorou sa v neskôr určite stretnú. Z tohto dôvodu budem s deťmi v preventívnych aktivitách v ŠKD pokračovať.

Prevencia je totiž základom úspechu boja proti šikane a kyberšikane.

Ing. Andrea Benčová, vychovávateľka II. A - IV. odd. ŠKD, október 2021

Školský rok 2020 v číslach

  • 34Pedagógov

  • 299Žiakov

  • 2671Vyučovacích hodín

  • 8Krúžkov

  • 120Športových úspechov

Granty a projektyktoré podporili školu

Bratislava Nadačný fond Telekom Nadácia Volkswagen Slovakia Nadácia VÚB NBS Nadácia SPP PPA CONTROLL Nadácia poštovej banky Nadácia Pontis Nadačný fond SE