Outdoorové aktivity VII.oddelenie ŠKD

17.6.2022

PRÍPRAVA  NA OUTDOROVÚ AKTIVITU

 Mgr. Anna Holečková

TÉMA: rímske číslice a ich význam; 3. ročník ( VII.odd.)

 

CIEĽ: prostredníctvom využitia prírodných materiálov žiaci pochopia význam rímskych číslic.

 3. ročník ( VII.odd.) – vych. Mgr. Holečková

 POMÔCKY: drievka, kartičky s názvami udalostí a príslušnými rokmi (zapísané rímskymi číslicami), špagát   

MOTIVÁCIA:

Viete, že… … rímske číslice nemajú znak pre nulu? … číslica „I“ označuje vztýčený prst? … číslica „V“ označuje dlaň s piatimi prstami? … číslica „X“ označuje dve dlane vedľa seba, desať prstov? … číslica „C“ označuje CENTUM, sto? … číslica „L“ je polovica číslice „C“, preto 50? … číslica „M“ označuje MILE, tisíc? … číslica „D“ je polovica číslice „M“, preto 500?

Kedysi sa využíval nepozičný systém, to zn. (nezáležalo na poradí, v akom boli číslice zapísané, len sa sčítali), dnes sa pre zjednodušenie a skrátenie záznamu používa systém pozičný (rovnako ako pri arabských čísliciach).

 Napríklad číslo 4 je nepozične IIII a pozične IV.

Číslo 1990 zase pozične ako MCMXC a nepozične ako MDCCCCLXXXX

POSTUP:

  1. Pomocou nalámaných drievok nechajte žiakov tvoriť v piesku či na hline čísla.
  2. Rozdelím deti do skupín, v ktorých čo najrýchlejšie zadané číslo poskladajú. Tvorte dvojciferné čísla poskladané zo znakov I, V, X a L.
  3. Napnem špagát a rozdám kartičky s udalosťami a rokmi, napríklad príchod Konštantína a Metoda na naše územie – DCCCLXIII. Žiaci ukladajú svoje kartičky na časovú os (každý 1 – 3), interpretujú udalosť a snažia sa zistiť správny rok.
  4. Dieťa napíše dátum rímskymi číslicami, jeho sused prečíta rok a kartičku zavesí na časovú os. Viete, že… … rímske číslice nemajú znak pre nulu? … číslica „I“ označuje vztýčený prst? … číslica „V“ označuje dlaň s piatimi prstami? … číslica „X“ označuje dve dlane vedľa seba, desať prstov? … číslica „C“ označuje CENTUM, sto? … číslica „L“ je polovica číslice „C“, preto 50? … číslica „M“ označuje MILE, tisíc? … číslica „D“ je polovica číslice „M“, preto 500? Kedysi sa využíval nepozičný systém (nezáležalo na poradí, v akom boli číslice zapísané, len sa sčítali), dnes sa pre zjednodušenie a skrátenie záznamu používa systém pozičný (rovnako ako pri arabských čísliciach). Napríklad číslo 4 je nepozične IIII a pozične IV. Číslo 1990 zase pozične ako MCMXC a nepozične ako MDCCCCLXXXX

Školský rok v číslach

  • 35Pedagógov

  • 374Žiakov

  • 2671Vyučovacích hodín

  • 10Krúžkov

  • 120Športových úspechov

Granty a projektyktoré podporili školu

Bratislava Nadačný fond Telekom Nadácia Volkswagen Slovakia Nadácia VÚB NBS Nadácia SPP PPA CONTROLL Nadácia poštovej banky Nadácia Pontis Nadačný fond SE MPC Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR Národný projekt MÚ - Bratislava - Ružinov Tesco European Year of Skills EK zast. SR BRATISLAVSKÁ VODÁRENSKÁ SPOLOČNOSŤ Nadácia EKOPOLIS

Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.