Outdoorové aktivity VII.oddelenie ŠKD
17.6.2022
PRÍPRAVA NA OUTDOROVÚ AKTIVITU
Mgr. Anna Holečková
TÉMA: rímske číslice a ich význam; 3. ročník ( VII.odd.)
CIEĽ: prostredníctvom využitia prírodných materiálov žiaci pochopia význam rímskych číslic.
3. ročník ( VII.odd.) – vych. Mgr. Holečková
POMÔCKY: drievka, kartičky s názvami udalostí a príslušnými rokmi (zapísané rímskymi číslicami), špagát
MOTIVÁCIA:
Viete, že… … rímske číslice nemajú znak pre nulu? … číslica „I“ označuje vztýčený prst? … číslica „V“ označuje dlaň s piatimi prstami? … číslica „X“ označuje dve dlane vedľa seba, desať prstov? … číslica „C“ označuje CENTUM, sto? … číslica „L“ je polovica číslice „C“, preto 50? … číslica „M“ označuje MILE, tisíc? … číslica „D“ je polovica číslice „M“, preto 500?
Kedysi sa využíval nepozičný systém, to zn. (nezáležalo na poradí, v akom boli číslice zapísané, len sa sčítali), dnes sa pre zjednodušenie a skrátenie záznamu používa systém pozičný (rovnako ako pri arabských čísliciach).
Napríklad číslo 4 je nepozične IIII a pozične IV.
Číslo 1990 zase pozične ako MCMXC a nepozične ako MDCCCCLXXXX
POSTUP:
- Pomocou nalámaných drievok nechajte žiakov tvoriť v piesku či na hline čísla.
- Rozdelím deti do skupín, v ktorých čo najrýchlejšie zadané číslo poskladajú. Tvorte dvojciferné čísla poskladané zo znakov I, V, X a L.
- Napnem špagát a rozdám kartičky s udalosťami a rokmi, napríklad príchod Konštantína a Metoda na naše územie – DCCCLXIII. Žiaci ukladajú svoje kartičky na časovú os (každý 1 – 3), interpretujú udalosť a snažia sa zistiť správny rok.
- Dieťa napíše dátum rímskymi číslicami, jeho sused prečíta rok a kartičku zavesí na časovú os. Viete, že… … rímske číslice nemajú znak pre nulu? … číslica „I“ označuje vztýčený prst? … číslica „V“ označuje dlaň s piatimi prstami? … číslica „X“ označuje dve dlane vedľa seba, desať prstov? … číslica „C“ označuje CENTUM, sto? … číslica „L“ je polovica číslice „C“, preto 50? … číslica „M“ označuje MILE, tisíc? … číslica „D“ je polovica číslice „M“, preto 500? Kedysi sa využíval nepozičný systém (nezáležalo na poradí, v akom boli číslice zapísané, len sa sčítali), dnes sa pre zjednodušenie a skrátenie záznamu používa systém pozičný (rovnako ako pri arabských čísliciach). Napríklad číslo 4 je nepozične IIII a pozične IV. Číslo 1990 zase pozične ako MCMXC a nepozične ako MDCCCCLXXXX
Školský rok v číslach
35Pedagógov
354Žiakov
2671Vyučovacích hodín
8Krúžkov
120Športových úspechov