PRŔODOVEDNO-ENVIRONMENTÁLNA VÝCHOVA v IV.oddelení ŠKD

Jarné vitamíny z prírody - spoznávanie rastlín, vlastnosti pôdy

II. A + IV. B - IV. odd. ŠKD  

9.3.2022

Záujmovo-výchovná aktivita - prírodno-enviromentálna oblasť výchovy:

Oboznámenie sa s rastlinou i prírodou kde sa vyskytuje, opis 

Výchovno- vzdelávacia oblasť výchovy:

Prehĺbenie a zopakovanie si vedomostí z predmetu Prvouka 2. ročník ZŠ – téma Pôda

Pracovno-technická oblasť výchovy:

Príprava pôdy, sadenie a polievanie, polievanie hrabov stĺpovitých

 

Deti sa v rámci dnešnej záujmovo-výchovnej aktivity oboznámili s rastlinkou, ktorá nám každý rok na jar ponúka zdravé vitamíny. Tieto vitamíny nie je potrebné kupovať v tabletkách v lekárni, ani pestovať v ovocnom sade či záhrade. Príroda nám ich ponúka v tejto rastlinke na brehoch riek, jazier, v lužných lesoch, ale ja na svahoch niektorých pohorí. Je to medvedí cesnak (latinsky: Allium ursinum) – liečivá rastlina z rodu cesnak. Má výborné očisťujúce účinky, posiľňuje imunitu v jarnom období, keď je po zime organizmus oslabený a náchylný na ochorenia. Pomáha pri žalúdočných problémoch, využíva sa aj pri liečbe ochorení horných dýchacích ciest. Rastie na menších aj väčších plochách od začiatku marca až do apríla, je typický svojou vôňou a neskôr bielym kvetom v tvare hlavičky. Konzumujú sa listy - najlepšie je priama konzumácia ako doplnok jedla podobne ako cibuľka či pažítka.

 

Medvedí cesnak: opis a použitie

Deťom som ho priniesla čerstvo natrhaný ráno pri brehu Dunaja. Počas zberu cesnaku sa sem-tam vytrhne aj celá cibuľka s korienkom. Deťom som ju ukázala a spolu sme rastlinku opísali, tak ako sa to učili v 1. ročníku na hodinách prvouky:

 V podzemnej časti sa nachádza biela tučná cibuľka s korienkami. Z nej vyrastá nadzemná  časť - listy. Majú sviežu, zelenú farbu a typickú vôňu. 

Medvedí cesnak sa môže jesť ako príloha na spôsob pažítky, do polievky, omáčky, cestovín - čerstvý aj sušený. Obľúbený je pokrájaný nadrobno a zaliaty olivovým olejom so soľou, môže sa z neho uvariť polievka, či pripraviť ako špenát.

Mnohé z detí poznajú cesnak z domu a použili ho ako prílohu k olovrantu, niektoré si zobrali zelené lístky domov pre rodičov.

 

V školskej záhrade sa nachádzajú mobilné záhradky – mobilky, o ktoré  sa už niekoľko rokov starajú deti z ŠKD so svojimi vychovávateľkami. V nich už teraz klíči mladá cibuľka – ozimina, ktorú deti z ŠKD  zasadili na jeseň (http://www.zskuliskova.sk/fotogalerie-a-videa/sadenie-ozimin). Na miestach kde nevyklíčila, sme zasadili cibuľky medvedieho cesnaku. Uvidíme či sa ujme a vyrastie na budúcu jar.

Deti prekyprili pôdu, vyhĺbili jamku, vložili cibuľku s korienkami, zahrnuli zemou a zaliali vodou. Pri tejto práci si zopakovali si aj vedomosti z prvouky, na hodinách ktorej sa práve teraz učia o pôde :

 

Vlastnosti pôdy

Zloženie pôdy:

Deti našli a určili jednotlivé časti, tak ako sa to učia na Prvouke

- živé súčasti - zelené lístky, stonky, korienky, zelená muška

- neživé súčasti: kamienky, sklo

- odumreté súčasti: suché listy, stonky, plody, korienky

Úrodnosť pôdy:

Úrodná pôda obsahuje živiny. V mobilkách je pôda úrodná, vďaka nej už rastie cibuľka zasadená na jeseň, vyrastajú trvácne bylinky – mäta, medovka, pažítka jahody. Keď dozrejú, z tejto úrody budú mať deti zdravú prílohu k olovrantu či bylinkové nápoje. Zasadené cibuľky medvedieho cesnaku prinesú úrodu na ďalšiu jar.

Znečistenie pôdy: 

Deti našli kúsok skla v pôde, papier, igelitové vrecúško. Vedia, že tieto veci patria do odpadu a nie do záhradky. Tieto veci sa postupne rozložia, alebo sa dostanú do potravy, škodlivé látky z nich sa vsiaknu do pôdy a znečistia ju. 

Priepustnosť pôdy: 

Priepustná pôda

V mobilkách vďaka pravidelnému prekyprovani a zalievaniu deťmi a vychovávateľkami  má pôda dobrú priepustnosť – pri polievaní sa rýchlo vsiakne.

Nepriepustná pôda:

V okolí mobiliek sú betónové chodníčky, rastie pri nich tráva a mach. Nikto sa o pôdu nestará, je stvrdnutá. Keď sme na ňu naliali vodu, pomaly vsakovala, miestami stála.

 

S deťmi sme išli poliať aj hraby stĺpovité, vysadené na Deň Zeme minulý školský rok. 

Pri niektorých bola pôda mäkká, priepustná  - voda sa do nej rýchlo vsiakla. 

Niektoré mali okolo kmeňa zem stvrdnutú - voda sa vsiakla pomaly. Táto pôda bola menej priepustná, bide potrebné ju prekypriť. 

Deti si aj na tomto príklade, ako aj pri predchádzajúcej aktivite v mobilkách prakticky ukázali vlastnosti pôdy.

Zopakovali si tak teoretické aj praktické vedomosti, ktoré sa naučili na hodinách prvouky s p. triednou učiteľkou Šebianovou. 

Štvrtáci si pri týchto aktivitách utvrdili vedomosti nadobudnuté v nižších ročníkoch.

 

Napísala a foto:

Ing. Andrea Benčová, vychovávateľka IV. odd. ŠKD – II.A + IV.B; 10. marec 2022

Foto pôda: Učebnica prvouky, 2. ročník ZŠ

Školský rok v číslach

  • 35Pedagógov

  • 374Žiakov

  • 2671Vyučovacích hodín

  • 10Krúžkov

  • 120Športových úspechov

Granty a projektyktoré podporili školu

Bratislava Nadačný fond Telekom Nadácia Volkswagen Slovakia Nadácia VÚB NBS Nadácia SPP PPA CONTROLL Nadácia poštovej banky Nadácia Pontis Nadačný fond SE MPC Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR Národný projekt MÚ - Bratislava - Ružinov Tesco European Year of Skills EK zast. SR BRATISLAVSKÁ VODÁRENSKÁ SPOLOČNOSŤ Nadácia EKOPOLIS DiTEdu

Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.